Vanliga frågor och svar
Varför ber vi om dina betalningsuppgifter?
Vi beräknar den årliga ersättningen och upprätthåller fastighetsägarregistret för våra kunders räkning. Vi kontrollerar fastighetsgränser och ägaruppgifter i Lantmäteriverkets fastighetsdatatjänst. De uppgifter vi begär behövs för att uppfylla malmletnings- eller gruvtillståndshavares lagstadgade skyldighet att betala ersättningar (Gruvlag 2011/621, kapitel 9). Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
Min fastighets totala yta är större än vad som anges i brevet. Borde jag inte få en högre malmletningsersättning?
Ersättning betalas endast för den del av fastigheten som omfattas av malmletningstillståndet.
Omfattar de årliga ersättningarna för malmletning skador på skog och andra möjliga skador eller olägenheter på min fastighet?
Ersättningar för skador på skog och eventuella andra skador eller olägenheter ersätts alltid separat. Mer information om skadestånd och hur man kommer överens om dem fås från malmletningsbolaget. Kontaktuppgifterna hittar du i brevet.
Betalas ersättningarna för malmletning för föregående år eller för kommande år?
Ersättningar för malmletning betalas alltid för ett år framåt. Tidpunkten för de årliga betalningarna varierar från ett malmletningstillstånd till ett annat.
Behöver jag årligen returnera svarblanketten med mina uppgifter?
Blanketten behöver inte returneras om du redan har meddelat GeoPool dina uppgifter och ditt kontonummer inte har ändrats.
Vad händer ifall jag lämnar in mina kontouppgifter för ersättningar för sent eller inte lämnar in uppgifterna alls?
Malmletningsersättningen deponeras då hos regionförvaltningsverket. Markägaren informeras om depositionen separat, så att du får instruktioner om hur du kan lösa ut depositionen. Deponeringen kan tas ut kostnadsfritt under de kommande 10 åren. Vänligen kontakta oss om du vill ha en noggrannare redogörelse för proceduren.
Jag har sålt min fastighet. Varför har jag fått ett brev om arbetsplan eller malmletningsersättningar?
Vi kontrollerar regelbundet ägaruppgifterna i Lantmäteriverkets fastighetsdatatjänst. Tyvärr kan det hända att uppgifterna om ägarbytet inte hunnit registreras i Lantmäteriverkets register vid tidpunkten för vår sökning. Vänligen meddela oss om ärendet så korrigerar vi informationen i vårt eget register över fastighetsägare.
Jag har fått ett brev angående ett dödsbo. Varför har enbart jag och inte de andra delägarna i dödsboet fått brevet?
Tyvärr får vi inte alltid kontaktuppgifter till alla delägare i dödsboet från Lantmäteriverket. Vänligen kontakta oss om ni vill korrigera era uppgifter.
Den fastighet jag äger har flera ägare eller delägare. Kan ersättningarna betalas till ett konto? Kan vi ange ett gemensamt kontonummer dit ersättningarna ska betalas?
Ja, ett gemensamt kontonummer är möjligt. Vänligen ange i vems namn kontot står, eller om det till exempel är en sammanslutning.
Kan jag ange ett utländskt kontonummer?
Ja, kom ihåg att även ange din banks BIC-kod.
Jag vill inte ha papperspost. Kan jag välja en papperslös leveransmetod?
Ja, de flesta brev kan skickas via e-post. Vänligen meddela oss i så fall din e-postadress för detta ändamål.
Ta kontakt!
Har du frågor eller vill du ha mer information om malmletning? Vi hjälper dig gärna både via e-post och telefon. Du hittar våra kontaktuppgifter nedan.